|
Forum Turystyczne Warmii i Mazur www.ft.mazury.pl - PTTK, AKT, GRAN, 4R, ZHP
|
Witaj na naszym Forum. Nie krępuj się i wypowiadaj się (nie ograniczaj się tylko do przeglądania).
Zapraszamy także do
Gazety Turystycznej
oraz na nasz
Czat
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Czy uważasz, że należy zmienic polski system znakowania szlaków rowerowych? |
Tak |
|
57% |
[ 4 ] |
Nie |
|
42% |
[ 3 ] |
Nie wiem |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Wszystkich G³osów : 7 |
|
Autor |
Wiadomo¶æ |
Milan Ranga: super gaduła
Do³±czy³: 17 Lut 2005 Posty: 615 Sk±d: Olsztyn
|
Wys³any: 16-12-2008, 09:47 Temat postu: Szlaki rowerowe siÄ™ niepodobajÄ… |
|
|
- Trasy rowerowe są znaczone w przestarzały sposób - mówią cykliści. Sami wymyślili normy i teraz chcą wprowadzić je w życie. Jako pierwsza w nowy sposób ma zostać oznaczona ponadregionalna ścieżka wiodąca przez pięć województw
Debatę na temat oznakowania niechcący wywołała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, przy okazji planów budowy trasy rowerowej łączącej wschodnie regiony kraju. Trasa długości ok. 2 tys. km ma biec od Podkarpacia po Warmię i Mazury przez najbardziej atrakcyjne regiony. Wartą 50 mln inwestycję, która ma zostać zakończona do 2012 r., sfinansuje Unia Europejska.
To największy projekt związany z turystyką rowerową, który dotąd był realizowany. Nic dziwnego, że w jego tworzenie zaangażowały się organizacje pozarządowe zrzeszające cyklistów. Gdy gminy i powiaty kłóciły się, jak trasa ma przebiegać, oni postanowili dopilnować, by została prawidłowo oznakowana. W przygotowaniu projektu nowych standardów dla ścieżek rowerowych duży udział mieli rowerzyści z olsztyńskiego stowarzyszenia Młyn. - Wytyczne, przedstawione nam przez PARP, a które opracował Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, są w dużej mierze archaiczne - uważa Mirosław Arczak z Młyna. - Przygotowując nasze propozycje, korzystaliśmy z doświadczeń skandynawskich i czeskich, bo tam już od dawna się tak znakuje.
Na czym polegają zmiany opracowane przez rowerzystów? Cykliści proponują wprowadzenie alternatywnych, wobec malowania symboli farbą na drzewach, sposobów znakowania tras. Znaki takie, szczególnie o zbliżonych barwach, np. zielonej i niebieskiej, dla rowerzysty jadącego kilkadziesiąt kilometrów na godzinę są nieczytelne i uniemożliwiają korzystanie z nich bez mocnego przyhamowania czy nawet zatrzymania się. W zamian chcą, by wskazówki były malowane np. na jezdni.
Krytykują też wytyczne, że szlak rowerowy nie może być zarazem pieszym. - To absurdalne ograniczenie, często zwłaszcza w miastach właśnie najlepsze propozycje traktów pieszych i rowerowych się pokrywają - wyjaśnia Arczak.
Ale największa zmiana dotyczy wprowadzenia zróżnicowania oznakowania ze względu na jakość trasy. - Ponadregionalna ścieżka będzie liczyła tysiące kilometrów. Już teraz wiadomo, że na wszystkie odcinki nie wystarczy pieniędzy, więc jej jakość będzie bardzo zróżnicowana - tłumaczy Arczak. - Z instrukcji PTTK wynika, że każdy fragment ma być oznakowany tak samo, czy to asfalt, czy ziemna trasa przez las. My wprowadzamy pięć kategorii ścieżek, tak by od razu było wiadomo, czy jest to odcinek tylko dla turystów na rowerach górskich, czy poradzi sobie na nim ktoś na szosowym pojeździe. Trzeba pamiętać, że turyści wyruszają w trasę często obładowani bagażami i powinni być przygotowani na to, co ich po drodze spotka. Stary system nie był czytelny - na mapie wygląda np., że w jeden dzień można pokonać 80 km, tymczasem po pół godzinie okazywało się, że droga jest nieprzejezdna.
Pomysły organizacji rowerowych przydadzą się nie tylko przy budowie ponadregionalnej ścieżki. Zamierza z nich skorzystać m.in. Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie, która swoim zasięgiem obejmuje części trzech województw: warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego i pomorskiego. - Standardy dotyczące nawierzchni, z których mogą być wykonane ścieżki, i sposób ich oznakowania, przygotowane przez stowarzyszenia, przesłaliśmy do wszystkich nadleśnictw w olsztyńskiej dyrekcji, nawet do tych, przez których teren nie będzie przebiegać ponadregionalna trasa rowerowa. Chodzi o to, by skorzystali z dobrych propozycji przy okazji budowy innych lokalnych szlaków - mówi Jerzy Gorgol z wydziału planowania i analiz RDLP w Olsztynie.
Źródło: Gazeta Wyborcza Olsztyn
Autor: Magda Brzezińska2008-12-15,
http://miasta.gazeta.pl/olsztyn/1,35189,6067718,Rowerzysci_chca_czytelnych_znakow_na_trasach.html |
|
Powrót do góry |
|
|
Annika
Do³±czy³: 18 Pa¼ 2012 Posty: 2
|
Wys³any: 18-10-2012, 09:09 Temat postu: Re: Szlaki rowerowe siÄ™ niepodobajÄ… |
|
|
Jeśli chodzi o udogodnienia dla rowerzystów, to trzeba zmienić to i wiele więcej. To taka kropla w morzu potrzeb. _________________ projekty domów |
|
Powrót do góry |
|
|
Bartosz Ranga: super gaduła
Do³±czy³: 22 Sie 2006 Posty: 406 Sk±d: Olsztyn / Wawa
|
Wys³any: 19-10-2012, 07:38 Temat postu: Re: Szlaki rowerowe siÄ™ niepodobajÄ… |
|
|
Milan napisa³: | PrzygotowujÄ…c nasze propozycje, korzystaliÅ›my z doÅ›wiadczeÅ„ skandynawskich i czeskich, bo tam już od dawna siÄ™ tak znakuje. |
Tja, jeśli ma to wyglądać jak znakowanie szlaków pieszych to ja dziękuję - zostaję przy tradycyjnej mapie... |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
|
Hotele na Mazurach ,
polecamy imprezy
Olsztyn Aktywnie dla każdego turysty,
dobre
Domki na Mazurach, tematyczne i ciekawe spotkania TRAMP w Olsztynie.
Powered by phpBB © 2001, 2008 phpBB Group
|